50 tinten zwart - Reisverslag uit Dār osh Shafā’, Iran van Nathaliedje - WaarBenJij.nu 50 tinten zwart - Reisverslag uit Dār osh Shafā’, Iran van Nathaliedje - WaarBenJij.nu

50 tinten zwart

Blijf op de hoogte en volg Nathaliedje

24 April 2016 | Iran, Dār osh Shafā’

Yazd, en toen ging t mis :P

1. Oh de bus doet er 7 uur over?? >> ipv 5, aiaiai daar gaat je geplande late afternoon

2. Waar is m'n shitty guidebook gebleven? >> uhm laten liggen in de bus Nathalie..

3. Waar is m'n was gebleven? >> oh je wist niet dat de winkel donderdag&vrijdag dicht was, tja..

4. Waar is Gonzi gebleven? >> tja, de dag dat je wist die zou komen is eindelijk hier :P

5. Is t een feestdag oh echt, dus alles is dicht, handig! >> shitty guidebooks slaan de verjaardag van Ali (1e imam) gewoon over. Net als de info 'how to get there' ('take a bus', grapjassen)

6. Een dagtrip boeken en vragen hoe laat je vertrekt; half vier?? Haha dus..

7. De slechte toerist uithangen: frietjes eten, sandalen & slippers dragen (voeten zijn zooo sexy), uitslapen to the max terwijl de wereld wacht, in de bus lak hebben aan je hoofddoek etc.

Gelukkig is t fijn chillen in t hostel :) en kon ik me zo verstoppen voor de toeristische buitenwereld van Yazd. Pff wat een hectiek hier. Natuurlijk niet als je door de oude stad loopt met de smalle straatjes met hoge muren besmeerd met klei&stro. Daar waar je de 'badgirs'/windtorens overal bovenuit ziet steken. Ze vangen wind om die via een tunnelsysteem af te koelen en te leiden naar de woonvertrekken. Het is mooi om over de oude stad uit te kijken tijdens je ontbijt :) Ook op vrijdag leek de stad wel uitgestorven. Donderdag pikten we op t grote plein nog wel een of andere worstelshow mee en presentatie van dé traditionele sport van Iran.

The towers of silence waren indrukwekkend en waanzinnig mooi bij zonsondergang. Het zijn torens waar de Zoastrians lijken neerlegden voor de gieren, zo werd de lucht&aarde niet vervuild met menselijke resten.. Na het vertrek van Gonzi heb ik mijn tijd gespendeerd met een Pools stel die ik kende uit Kashan en Esfahan, en hun couchsurfer Amir. Shisha roken, toeristische dingen bezoeken in de omgeving, Amir rijdt ons in z'n fancy auto overal heen waar we maar willen, zolang hij voor z'n portfolio maar foto's van ons mag maken. Ik kan je vertellen: nice pics!

Vandaag Yazd zelf maar eens verkend en een trip naar Bafgh. Morgen gaan we denk ik deze stad maar weer eens verlaten!

• 24 April 2016 - 12:40

Roos Janssen:

Hè wat naar als opeens alles mis gaat.. Helemaal als je reismaatje net daarvoor is vertrokken! En dagtripjes die om half vier beginnen XD haha wat een grap. Maar zo te horen heb je alweer een fijne coachsurfer gevonden en mensen om samen dingen mee te bezoeken. Dat is ook wat waard! Maak je van die mooie fotos een kopietje op een usb stick of google drive? Ook wel eens leuk om jezelf nog op fotos terug te zien na je reis.. ;) Alles komt goed, zo niet, dan toch! knuffel uit nederland

• 24 April 2016 - 19:01

Arja Donkersloot:

Och och wat een verhaal!!!! Beetje vergeetachtige Nathalie, en ja als je reismaatje weggaat, moet je wel zelf na gaan denken over hoe en wat. En ja sommige dingen weet je ook gewoon niet, zoals dat van de was, dat ze twee dagen gesloten zijn. Maar goed , reis lekker verder met de Polen, en geniet nog van de laatste dagen, vooral van het weer, hier nog steeds koud!!!!!