Back to work.. maar eerst een update - Reisverslag uit Amritsar, India van Nathaliedje - WaarBenJij.nu Back to work.. maar eerst een update - Reisverslag uit Amritsar, India van Nathaliedje - WaarBenJij.nu

Back to work.. maar eerst een update

Door: Mirjam en Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathaliedje

22 Maart 2010 | India, Amritsar

Mirjam is inmiddels weer terug in Nederland (na een vlucht in de cockpit, lucky basterd) en ik ben weer terug in Dehradun. Om haar maar even te citeren vanuit een emailtje:

‘Jeetje, het is gewoon weer een hele beleving om hier thuis te zijn. Ik denk dat jij echt moet bijkomen als je weer in NL bent. Het is hier rustig!?!?!? Niet normaal. Zelfs Den Haag vind ik rustig! Hahaha!'

Het was super om wat meer van het land te zien, de toerist uit te hangen en lekker ons eigen ding te doen. Al helemaal omdat we vaak aan één blik genoeg hadden en dan zeiden van ‘tja zeg maar niks..’ of ‘ik zweer het je: ze spóren niet die mensen’ (een heel belangrijke conclusie). Vanuit hier dan een update wat we allemaal hebben uitgespookt.

Na Jodhpur gingen we richting Jaipur, maar dat bleek een stad met allemaal vervelende mensen. Dit klinkt iets te ernstig, hmm.. Gewoon enorm toeristisch en mensen die allemaal wat (nou ja met name geld) van je willen en niet zo behulpzaam en vriendelijk zijn als in de rest van India. Ruzie met autorikshaw’s chauffeurs, bollywoodfilm in de grootste bioscoop, bezoekje @‘beautyclinic’, stadswandeling, shoppen, Monkey temple: we kunnen het allemaal afvinken. Daarbij moet gezegd: het Amber Fort hebben we overgeslagen, tijdens de film waren wij samen met een ander Nl meisje interessanter dan de film zelf, Indische humor is niet grappig, je benen harsen doet écht zeer maar massages en pedicure zijn best fijn ;), jammer dat we er hier pas achter kwamen dat je ook kunt onderhandelen over guesthouse-prijzen. Tot zo ver Jaipur.

De trein naar Delhi, arriveerde daar 1,5 uur te vroeg. Is weer eens wat anders… Daar nog wat souvenirs gekocht, de crematieplaats van Ghandi bezocht en het Red Fort ’s avonds bekeken tijdens een sound and light show. Die niet zo boeiend was en waar muggen de overhand hadden. Op de meest creatieve manieren hebben we onze huid beschermt (vraag de details maar na bij Mirjam) wat eindigde in de slappe lach en vragende blikken van anderen. De open plekken zijn nu nog gestippeld van de muggenbulten. Die zelfde avond heb ik toen Mirjam uitgezwaaid. Tot haar grote verbazing moest ze toegeven dat ze India misschien zelfs wel, heel stiekem dan, een leuk land vindt.

Ik ben zelf toen nog naar Amritsar geweest, dat ligt bij de grens met Pakistan en daar staat de gouden tempel van de Sikhs. Samen met een Franse jongen, die ik ontmoette tijdens m’n ontbijt, hebben we in twee dagen heel de stad gezien. Erg gezellig en eindelijk weer eens een glaasje (Franse!) wijn, wat toch wel een beetje uitzonderlijk is in India en wat ik als student natuurlijk wel kan waarderen ;). ’s Avonds gingen we richting de grens wat een hele happening was. Aan de ene kant de Indiërs en aan de andere kant de Pakistanen, erg grappig om te zien omdat ze allebei precies hetzelfde doen in spiegelbeeld dan. Eerst heen en weer rennen met de vlag, telkens heel hard kreten roepen, daarna uitbundig dansen, klappen etc. Dat ongeveer een uur lang en dan gaan de politiemannen (bloedserieus) wat rare pasjes doen, de vlag hijsen, de grens open en dicht etc.

Wat valt er verder te melden.. eeh het begint hier nu toch wel echt heel warm te worden.

@paps&mams: het klinkt allemaal heel goed, geniet er nog even van!

@Lombok: Toen mijn ouders mailden dat ze richting Lombok gingen (Indonesië), stemde mij dat even nostalgisch :)

@Bappies: Echt leuk om te merken dat jullie zo betrokken zijn :), bedankt ook nog voor de post! En alvast: goede doopdienst en onderwijsavonden

@Mirjam: mis je de starende blikken al? Ik werd in Amritsar al weer versiert door de hoteleigenaar :S

@Mirjam2: ik gok dat je de sjawls wel mag houden want de voorraad is al weer aangevuld ;)

• 22 Maart 2010 - 09:23

Annelies:

Leuk verhaal weer! :)
    &wat een leuke fotos!
    xx liefs

• 22 Maart 2010 - 14:31

Iris:

Gisteren even sissies meeting gehad @ my place. Heerlijk die verhalen van Mirjam. Ik wil ook naar India, haha!
    Geniet!!!

kus

• 23 Maart 2010 - 13:51

Kelly:

Hi Nathalie,

Wat een leuke verhalen heb je!

Heerlijk! Geniet ze!

Liefs,
    Kel

• 23 Maart 2010 - 15:24

Hey meis,

we zijn reisvriendjes geworden ;)
    Je verhalen zijn echt super en volgens mij vermaak je je prima daar :D Veel plezier!

KUS

• 23 Maart 2010 - 15:24

btw.. Je foto's zijn altijd mega grappig ;)

• 23 Maart 2010 - 17:24

Tolletjes:

Volgens mij bevalt het daar best en kom je nog wel terug?