Kumbh Mela - Reisverslag uit Dehra Dūn, India van Nathaliedje - WaarBenJij.nu Kumbh Mela - Reisverslag uit Dehra Dūn, India van Nathaliedje - WaarBenJij.nu

Kumbh Mela

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathaliedje

13 Februari 2010 | India, Dehra Dūn

Als goed geïnformeerde toerist die ik ben (not), kwam ik erachter dat deze drie maanden er een enorm Hindu festival aan de gang is. Kumbh Mela is eens in de 12 jaar! (althans ze vieren ook halve Kumbh Mela om de zes jaar, maar het ‘echte’ dus maar eens in de 12 jaar) Dit duurt drie maanden en heeft een aantal speciale dagen. Gisteren was zo'n dag en Haridwar valt onder één van de heilige steden, laat ik daar nou 1,5uur vandaan zitten ;) Miljoenen Hindu’s komen daar om hun heilige bad te nemen. Want als je dat op de juiste dag doet, was je al je zonden van je af incl. die uit vorige levens. Waar de Ganges al niet goed voor is :S

Met de bus erheen 's morgens vroeg, helaas was ik mijn oordoppen vergeten en ben ik nu dus half doof. Ze toeteren ongeveer eehm 70x per minuut met decibellen waar je u tegen zegt. Helaas helaas was ik te laat om de Sadu's te zien baden, alle wegen naar die plek waren al afgesloten. Tja dat krijg je met bussen in India, extreme veiligheidregels etc. Desondanks heel veel gezien, vooral veel mensen, half verzuipende mensen door de hard stromende Ganges, Sadu’s die een beetje zaten te niksen, offeringen etc. Ik zeg: check de foto's! Eerst vrienden gemaakt met een groepje toeristen en later met een journalist. Die journalist wilde een foto van een fotonemende ik haha. En jawel hoor: ik werd de attractie. Of ze dan toch alsjeblieft met me op de foto mochten -wat ik natuurlijk goed kan begrijpen- -overkomt me dagelijks in Utrecht- Maar serieus jongens, please come on! Goed omdat ik de vervelendste niet ben zelf ook een aantal keer geposeerd. Want ja, dat vraag je toch ook van die mensen daar, wat ze trouwens helemaal niet vervelend vinden. De meeste poseren juist erg graag of vragen zelfs of je een foto van ze wilt nemen (incl. familie), weer eens wat anders!

Inmiddels was heel Green Valley Coloney (de buurt waar ik woon) ongerust. Ashok en Aparna vertrouwen me nu helmaal “you've done Haridwar on your own, now you can do anything”. Zij konden ook niet weten dat ik dat daarvoor ook al het geval was. En ook de landlords van mijn kamer waren meer dan blij om me terug te zien. Ze zeiden vanmiddag ‘…after all you are part of the family now, because you live here’.

Vanmorgen langs twee scholen geweest met Ashok's moeder als tolk ;) en vanmiddag met twee Nederlandse meiden veel te lekkere chocoladeshake wezen drinken. Zij zitten hier voor hun co-schappen (dus Janita... haha ;)). Ook nog vrienden gemaakt met een Duits meisje dat ook in Green Valley blijkt te verblijven tot eind april! Daar gaan we van de week waarschijnlijk even met z'n vieren eten ofzo.


Kus!

  • 13 Februari 2010 - 16:46

    Terlouwtjes:

    He Nathalie,

    Je komt toch nog wel terug he...zo te lezen goed naar je zin. Wij missen je discussies wel hoor. Geniet ervan meid.

    Groetjes van ons zessen !!!

  • 13 Februari 2010 - 17:38

    Big Sis:

    Whoehaha wat een rasta's soms zeg, hilarisch! En die ene foto: India says hi! Superleuk allemaal, eindelijk echt op reis! Kicken!

    kus

  • 13 Februari 2010 - 20:46

    Janita:

    Haha! Nou, wie weet kom ik nog wel langs;) moet ik wel even hard aan het regelen, maar je verhalen klinken in ieder geval super leuk!!:p
    Heel veel plezier nog (en zal nog op je mail reageren, sorry heb t druk gehad;) )
    Xxx

  • 13 Februari 2010 - 22:51

    Sarah:

    Hi Nathalie,
    Leuk die vele verhalen van je! Lees ze met plezier. Zo ben ik naast India ook met China en Nieuw-Zeeland verbonden. In bepaalde culturen is eten etc. met je linkerhand onrein. Wellicht heeft dat ermee te maken? Veel plezier!

  • 14 Februari 2010 - 11:35

    Roos:

    Haai haai, nou ik was ff perplex hoor dat ik je aan de telefoon had! Maar wel heel leuk natuurlijk. Gaaf dat je een tripje hebt ondernomen en dat het leuk was. Trouwens, mijn computer staat nog heel vaak aan (ivm DE crash ;-) ) maar msn gaat dan ook aan, dus vandaar dat ik vaak online sta, maar er niet ben...
    xx!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Dehra Dūn

Nathaliedje

Actief sinds 01 Jan. 2010
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 20620

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 23 September 2017

Costa Rica!

12 Juli 2016 - 01 Augustus 2016

Het eerbiedwaardige eiland

06 April 2016 - 28 April 2016

Iran

25 Januari 2010 - 30 April 2010

ergens tussen de indianen ;)

03 Augustus 2008 - 28 Augustus 2008

Donkerslootjes in Mexico

Landen bezocht: