Happy Holi - Reisverslag uit Dehra Dūn, India van Nathaliedje - WaarBenJij.nu Happy Holi - Reisverslag uit Dehra Dūn, India van Nathaliedje - WaarBenJij.nu

Happy Holi

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathaliedje

03 Maart 2010 | India, Dehra Dūn

Nou dat hebben we geweten maandag. Het was Holi het kleurenfestival van de Hindu’s ze vieren, nou ja lang verhaal maar ook het begin van de zomer. Het komt erop neer dat je elkaar mag bekogelen met kleurenpoeder, waterballonnen en gekleurd water. Het kind in je komt weer helemaal naar boven :D en daar had ik natuurlijk totaal geen moeite mee (A). Omdat mijn familie dit feest niet meer viert, ging ik richting de Nederlandse meiden om het daar met hun familie te vieren. Om twee uur hielden wij het voor gezien, we zagen eruit als een stel kinderen waarvan het vingerverffeestje lichtelijk uit de hand was gelopen. We ons wel vermaakt: eerst met de twee schattige kinderen en huishulpen en daarna langs alle buren om ze happy holi te wensen. Waarna ze je gezicht lekker ondersmeren met kleurenpoeder en je allerlei zoetigheid aanbieden. Nog wat gedanst en opnieuw elkaar en de buren bekogelt etc.

Zaterdag en zondag was ik in Rishikesh geweest. Een plaatsje die je als happy-hippie/verdwaalde mid-life crises westerling/spirituele yoga-fan etc. niet kan missen. Maar ook een plaatsje waar je stilte kunt vinden en geloof me als je dat zou kunnen kopen in India zou het big business zijn. Een dertienhoge tempel bezocht (niemand weet waar dat 13 op slaat), waar je knetter werd van al het gebel. Bij elk beeld hangen ongeveer drie bellen en nou ja als je het leuk vind geef je daar een ram tegen. Dus als het druk is.. heb je geen oren meer over op de laatste etage. 's Avonds een Aarti bekeken, soort van ceremonie (waar alle happy-hippies/midlife crises etc. vol overtuiging meeklappen en zingen) tijdens het ondergaan van de zon met zingen/klappen en lichtjes die op de ganges worden gezet. Op de gok wat vrienden gemaakt, helaas 1x misgegokt en zat ik met iemand te eten die hier voor 1 week wilde blijven wat op een of andere manier 4 maanden was geworden. Tja.. laat ik het zo zeggen: dat zou mij nou nooit overkomen ;) en zeker niet in Rishikesh. En een andere leuke jongen waar ik wel mee gelachen heb bleek uiteindelijk een oppertourist die niet begreep dat Indiërs je continu willen afzetten. Het was wel grappig dat ik hem telkens moest zeggen ‘ben je gek geworden, dat is veel te veel joh’ en dat je ipv een (privé) autorikshaw ook een (gedeelde) vikram kan nemen waar je ipv €1,5 maar €0,05 voor betaalt. Daarbuiten gelaten dat ik hier natuurlijk ook het toeristenkwaaltje heb meegemaakt dat je thuis nog eens omrekent wat je nou eigenlijk voor iets hebt betaald en denkt…

Goed, die week ervoor nog een andere school bezocht, zowaar op de scooter met mr. Donald. Hilariteit: achterop bij een bijna gepensioneerde die erop los toetert. Ow ja en diezelfde middag nog een tempel bezocht. Die Hindu’s zijn echt raar, geloof me. Gekleurde rotsen, kermisachtige poorten, beelden tot op het poppenkast-achtige toe en bloemetjes die mensen vol liefde bij een gouden cobra neerleggen en die na 10 minuten de prullenbak in verdwijnen (omdat er andere mensen komen met bloemetjes). Excuus voor de neerwaartse houding ik weet het is niet netjes en ik ben slechts een rationele, dominante blanke die denkt dat ze er ver boven staat en beter weet. Maar toch miste ik ergens het Carnaval Festival muziekje van de Efteling. Ik kan er ook niks aan veranderen.

@Corine: sssstt! Op die foto was ie nog voor het vikram-incident. En dat is niet voor te lachen ;)

  • 03 Maart 2010 - 08:44

    Iris:

    Whoehahaha wat een verhalen weer zeg! Wilde je net gaan mailen hoe het Holifeest was.... Gisteren op de fiets naar school kwam ik langs zo'n winkeltje waar de hele stoep roze was en toen moest ik er aan denken! Te cool!

    Wintersport was heeeeeerlijk, alleen maar zon. Geniet lekker verder...

    kussie

  • 03 Maart 2010 - 09:43

    De Terlouwtjes:

    He die Nathalie,

    Wat een kleurig feestje bij jou zeg!! Heerlijk om zo kind te kunnen zijn en het wordt nog gestimuleerd ook. Zo te lezen gaat alles goed bij je en komt het vast goed met je opdrachten??!!!

    Geniet er lekker van: het is een ervaring die niemand je meer afneemt.

    Groetjes van Johan , de kids en mij.

    Ps. wintersport was heerlijk: genoten van onze 4 kinderen die ons al voorbij skiën (gggrrrrr)

  • 03 Maart 2010 - 13:01

    Arthur:

    wat een leuk feest!
    t was zeker heerlijk om weer kind te zijn. hier is alles goed. veel zon(na de sneeuw en kou). moeten weer naar school:(.


  • 06 Maart 2010 - 19:03

    Familie Vd Grijn:

    Hey Nathalie,

    We waren even heel nieuwsgierig hoe je het had daar heeeeel ver weg;) Je schrijft echt gezellige verhalen en zo te lezen maak je van alles mee. Geniet maar heerlijk van al die mooie en aparte(!) dingen die je daar meemaakt. Regelmatig zal ik wat lezen in je gezellige verhalen:) Groetjes Priscilla
    (en m'n lieve 2 mannen)

  • 10 Maart 2010 - 10:04

    Rineke:

    He zo te horen heb je het helemaal naar je zin. Heerlijk om je verhalen te lezen. En super lekker om je ook een keer helemaal te kunnen laten gaan met verf enz... dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Dehra Dūn

Nathaliedje

Actief sinds 01 Jan. 2010
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 20619

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 23 September 2017

Costa Rica!

12 Juli 2016 - 01 Augustus 2016

Het eerbiedwaardige eiland

06 April 2016 - 28 April 2016

Iran

25 Januari 2010 - 30 April 2010

ergens tussen de indianen ;)

03 Augustus 2008 - 28 Augustus 2008

Donkerslootjes in Mexico

Landen bezocht: